مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان بوشهر

يکشنبه 28 آبان 1396

درباره ما

سیستم پاسخگویی فوریت های پزشکی 115 چگونه است؟


بیماری ها و حوادث اورژانس به مواردی اطلاق می گردند که در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادی-درمانی، منجر به صدمات عضوی و یا جانی و نیز مشکلات روانی بیمار می شود


وظیفه سیستم فوریتهای پزشکی 115  رسیدن بر بالین بیمار در کوتاهترین زمان ممکن و ارائه خدمات درمانی و انتقال مددجو به مراکز درمانی می باشد ، اما باتوجه به اینکه ظرفیت پاسخگویی به تمام متقاضیان محدود می باشد در نتیجه واحد ارتباطات اورژانس (دیسپچ) که وظیفه پاسخگویی به تماس گیرندگان را دارد ، از افراد آموزش دیده  شامل : کارشناسان پرستاری – پزشکان عمومی تشکیل گردیده است ، تا ضمن اعزام به موقع آمبولانس جهت نیازمندان – مواردی را که نیازمند به اعزام آمبولانس نمی باشد انجام مشاوره های لازم ، راهنمائی نمایند.

 

کارشناسان مراکز پیام در حین مکالمه تلفنی سؤالاتی را در مورد وضعیت بیمار از فرد تماس گیرنده  می پرسند که می تواند شامل :

–سن بیمار

– سابقه بیماری وی

– شکایت اصلی بیمار(درحال حاضر چه مشکلی دارد؟ ) و... می باشد که بعد از جمع آوری اطلاعات لازم تماس گیرنده در دو حالت ممکن قرار می گیرد:


1- بیمار جنبه اورژانسی دارد و بلافاصله آمبولانس به محل اعزام می گردد.

2- این بیمار پس از مشورت با پزشک مقیم مرکز پیام نیاز اورژانسی ندارد .

 توصیه و مشاوره لازم به فرد تماس گیرنده ارائه می گردد.


به خاطر داشته باشید که تماس با 115 الزاماً به معنای اعزام آمبولانس بر بالین بیمار نیست.

در بسیاری از موارد راهنمائی کارشناسان و پزشکان اورژانس در واحد ارتباطات می تواند مشکلات بیمار را برطرف نماید.

 در نهایت مهم ترین نکته همکاری شهروندان با مراکز پیام  می باشد که بتوان خدمات اورژانس را به بیماران اورژانسی ارائه نمود. 

متاسفانه بالغ بر 70% تماس های مردم با 115 در قالب مزاحمت تلفنی می باشد . 

در چه مواقعی باید با فوریت های پزشکی 115 تماس گرفت؟

-اورژانس های قلبی

-اورژانس های تنفسی

-اورژانس های گوارشی

-اورژانس های زنان و زایمان

-اورژانس های اعصاب  

-اورژانس های محیطی و شغلی

-اورژانس های دستگاه اسکلتی

-بروز حوادث ترافیکی دارای مصدوم

- لازم به ذکر است کلیه موارد فوق دارای پروتکل های خاص می باشد که براساس وجود علائم موجود در آنها   آمبولانس به محل اعزام می گردد.

لازم به ذکر است در حوادث ترافیکی و صحنه تصادف چنانچه صحنه حادثه ایمن می باشد جهت به حداقل رساندن صدمات نخاعی تا رسیدن تیم 115 از جابه جایی مصدوم جداً خودداری گردد.



در هنگام تماس با 115 چه نکاتی را باید رعایت کرد .


- ضمن حفظ خونسردی به سوالات پزشکان و پرستاران 115 در مورد سن، جنس ، تعداد مصدومین ، سابقه بیماری و نحوه بروز حادثه بدقت پاسخ دهید .

 پس از اینکه اطلاعات لازم جمع آوری گردید در صورت اعلام کارشناس مربوطه آدرس  دقیق محل پستی(خیابان اصلی –خیابان فرعی – شماره و یا نام کوچه ) را اعلام نمائید و اگر از موقعیت مکانی خود مطمئن نیستید ، ترس خود را کنترل نموده و سعی کنید از افراد محلی و اطرافیان موقعیت جغرافیایی محل را جویا شوید و تا رسیدن پرسنل اورژانس 115 توصیه های اپراتور و پرستاران 115 را بدقت انجام دهید .


لازم به ذکر است دادن اطلاعات در خصوص خطرات موجود در محل حادثه مثل وجود مواد سمی، آسیب سیم های برق یا وضعیت آب و هوا (مه یا جاده یخ زده) – درگیری و ... باعث می گردد تا کلیه نیروهای امدادی در زمان مناسب به محل رسیده و اقدامات لازم سریعتر انجام پذیرد.


درصورت بروز حوادث ترافیکی  مسیر راه را برای رسیدن آمبولانس باز نگه دارید .


در صورت نیاز به جزئیات پرونده پزشکی چگونه اقدام شود؟

با توجه مقررات حرفه ای در فوریت های پزشکی  امکان در اختیار گذاشتن هرگونه اطلاعاتی (اعم از نام و نام خانوادگی مصدوم، محل دقیق حادثه، علت اعزام آمبولانس و ...) در خصوص پرونده ماموریت به صورت تلفنی دارای منع قانونی بوده و در اختیار دادن اطلاعات منوط به استعلام  از سوی ارگان قضایی می باشد.



برای دریافت نامه از مرکز مدیریت حوادث در رابطه با انتقال مصدوم توسط اورژانس 115 چگونه اقدام شود ؟

جهت استعلام حوادث ترافیکی و اعلام انتقال بیمار توسط اورژانس 115 نیازی به مراجعه به 115 نمی باشد . جهت کاهش رفت و آمد بیمار یا بستگان وی ،  برگه دوم عملیات 115 به بیمارستان تحویل میگردد.



چگونگی بکار گیری افراد متقاضی کار در مرکز اورژانس 115


این مرکز با توجه به نیاز به بکارگیری نیرو با توجه به افتتاح پایگاههای جدید از بین متقاضیان اقدام به ثبت نام می نماید ، که بعد از گذراندن آزمون علمی و مصاحبه افراد مورد نیاز به ترتیب اولویت نمره آزمون جذب پایگاههای 115 می گردند .


مدارک مورد قبول جهت جذب در پاههای اورژانس 11

1- کارشناسی پرستاری 

2- کاردانی و کارشناسی فوریت های پزشکی

3- کارشناسی و کاردانی بیهوشی

4- دیپلم بهیاری

5- سایر مدارک اعم از کارشناسی و کاردانی امداد سوانح و مدارک دیپلم و مدرک کمک بهیاری فعلاً مجوز بکارگیری در 115 را ندارند .




آیا آموزش احیاء همگانی جزء برنامه های آموزشی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی می باشد؟

 در راستای اجرای طرح بسیج همگانی آموزشی کمکهای اولیه و فوریتهای پزشکی که بی شک تاثیر بسزائی در کاهش مرگ و میر و ملوعلیت ناشی از حوادث پزشکی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی ، آموزش احیاء همگانی به عهده این مرکز واگذار گردیده است. لذا این مرکز  اقدام به برگزاری کلاسهای مذکور در مقاطع مختلف نموده است . آموزش به کارمندان ادارات مختلف – پلیس – دانش آموزان – اصناف و بازاریابی و ... کار این مرکز می باشد .

 


برگزاری کلاسهای آموزشی بر چه اساس  می باشد؟

برگزاری کلاسهای آموزشی در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی بر اساس موارد زیر برنامه ریزی می گردد:

 1- نیاز سنجی آموزشی بر اساس ارائه گزارش از خطاهای پزشکی ، گزارش شکایات ، بازرسیها و...) از سوی واحد نظارت و کنترل کیفیت مرکز و گزارشات مردمی در طرح تکریم ارباب رجوع

2- الزامات قانونی

 3- پیشنهادات پرسنلی

 

توجه : آموزش تزریقات  در شرح وظایف این مرکز نمی باشد .

عملیات اورژانس
واحد مالی اداری
آموزش
کارگروه بهداشت
اورژانس بیمارستانی
روابط عمومی
بیشتر
ارتباط با ریاست
بیشتر
تالار گفتمان
آموزش